La falsa dualidad entre “trabajo” y “servicio”/The False Duality Between “Job” And “Service”

por Zilong Wang [English below]

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Alrededor de la época en que partí para Asia en julio, dos de mis amigos/profesores más queridos dejaron su dedicación al voluntariado a tiempo total para comenzar a trabajar a tiempo completo. Su decisión de volver al “sistema” realmente me sacudió, y me hizo revisar mis suposiciones en torno al trabajo y el servicio.


Hasta entonces, ni siquiera me había dado cuenta de que yo sostenía los siguientes supuestos: “Para servir plenamente, uno tiene que dejar su trabajo”; “Para ser el cambio, hay que desconectarse del sistema dominante”; “Cuanto más distante y opuesto al sistema dominante, más virtuoso se es”. En mi mente, había creado una dualidad innecesaria entre “tener un trabajo” y “vivir para servir”.


Tal vez por tener cerca a algunos activistas comprometidos, he sido influenciado por algún tipo de “fundamentalismo del servicio”: Para crecer realmente en el servicio, debes dejar tu trabajo, perder su visado, quemar tu pasaporte, regalar todo tu dinero y posesiones, mudarte a un vecindario empobrecido y violento, hacerte vegano orgánico y consumidor estricto de productos locales – y tal vez dejarte crecer barba; menos que eso no tendría ningún sentido.


Poco noté el ego sutil y la “carrera armamentista del purismo” que implicaban estas suposiciones; tampoco era consciente de la violencia en mi monopolización “lo que el servicio debería ser”.


En los últimos nueve meses de peregrinación, por casi por todos los sitios que voy, estoy siendo respaldado por la caridad de los propietarios de las casas, quienes satisfacen mis necesidades mundanas. ¿Quién soy yo para decir que mi camino es más virtuoso y puro? ¿Estoy subcontratando mi “trabajo sucio” a otros, mientras uso mi “desapego” como una insignia de honor?


Al abrir los ojos a las “mil maneras de arrodillarse y besar el suelo”, lo siguiente ha quedado claro.


Primero, es imposible romper todos los lazos con el sistema dominante, a menos que nos retiremos totalmente de la sociedad. Sería hipócrita medir la propia virtud por el grado de desconexión con el sistema.


Segundo, se necesita más humildad y habilidad para servir desde dentro del sistema. La humildad, porque no hay ninguna instancia moral suprema que sostener, ninguna afirmación sutil derivada de la austeridad. La habilidad, porque un@ se ve obligad@ a aprender a tener paradojas, a escuchar las diferentes voces, a desarrollar recursos apropiados, y a encontrar los rincones y las grietas para “colarse” con semillas de cambio.

Yo solía sentirme halagado pensando que había renunciado a mi trabajo porque la industria no se dirigía a la causa raíz: “¡Qué recto soy!”, Decía el ego. Pero ahora, me doy cuenta de que era yo quien no era capaz de “servir desde dondequiera que esté”. Si es posible que un carnicero respete el Tao mientras despieza bueyes, entonces se podría esperar de nosotr@s que al menos intentemos cultivarlo en una oficina agradable 🙂


En tercer lugar, hay grandes beneficios en “tener un pie en ambos mundos”. El trabajo convencional (trabajo remunerado en los sectores público / privado / ONG) nos ayuda a mantenernos en la realidad y desarrollar “herramientas de eficiencia”. El servicio / trabajo voluntario nos ayuda a recordar el propósito último de la vida, y desarrollar “herramientas del corazón”. Se complementan entre sí.


En última instancia, se trata de servir desde dondequiera que estemos. Ninguna forma de servicio es superior ni más santa que otra. Tod@s estamos en el gran plan por una razón.

Preguntas Semilla para la reflexión: ¿Cómo te relacionas con la noción de fundamentalismo de servicio? ¿Puedes compartir una historia personal de alguna vez que descubriste la santidad en una forma de trabajo que habías prejuzgado como carente de virtud? ¿Qué te ayuda a evitar la trampa del fundamentalismo del servicio?


Extraído de una entrada en el
blog de Zilong Wang

Around the time when I set off for Asia in July, two of my dearest friends/teachers both went from full-time volunteer work to taking full-time jobs. Their decision to return to the “system” really shook me up, and made me review my assumptions around work and service.

Until then, I was not even aware that I have been holding the following assumptions: “to serve fully, one has to quit his job”; “to be the change, one has to disconnect from the dominant system”; “the more distant and opposed to the dominant system, the more virtuous one is.” In my mind, I had created an unnecessary duality between “holding a job” and “living to serve”.

Perhaps by being around some hard-core activists, I have been influenced by some sort of “service fundamentalism”: in order to truly grow in service, you must quit your job, lose your visa, burn your passport, give away all your money and possessions, move to an impoverished and violent neighborhood, become a strict organic vegan localvore — and maybe grow a beard; anything short of that would be pointless.

Little did I noticed the subtle ego and the “arms race of purism” embedded in these assumptions; nor was I aware of the violence in my monopolizing “what service should look like”.

In the past nine months of the pilgrimage, almost everywhere I go, I am supported by the charity of householders to provide for my worldly needs. Who am I to say that my way is more virtuous and pure? Am I outsourcing my “dirty work” to others, while wearing my “detachment” as a badge of honor?

As I open my eyes to the “thousand ways to kneel and kiss the ground”, the following has become clear.

First, it is impossible to sever all ties with the dominant system, unless we withdraw entirely from society. It would be hypocritical to measure one’s virtue by one’s degree of disconnection with the System.

Second, it requires more humility and skillfulness to serve from within the system. Humility, because there is no instant moral high ground to claim, no subtle affirmation derived from austerity. Skillfulness, because one is forced to learn to hold paradoxes, to listen to the different voices, to develop expedient means, and find the nooks and crannies to “sneak in” seeds of change.

I used to flatter myself by thinking that I quit my job because the industry was not addressing the root cause — “how righteous of me!”, said the ego. But now, I am realizing that it was me who was not capable to “serve from wherever I am”. If it is possible for a butcher to abide by the Dao as he carves up oxen, then we might be expected to at least make an attempt to cultivate in nice offices 🙂

Third, there are great benefits to “have a foot in both worlds”. The conventional work (paid work in public/private/NGO sectors) helps to keep us grounded in reality, and develop “efficiency tools”. The service/volunteer work helps us remember the ultimate purpose of life, and develop “heart tools”. They complement each other.

Ultimately, the practice is to serve from wherever we are. No one form of service is superior and holier than another. We are all placed in the grand scheme for a reason.

Excerpted from Zilong Wang’s blog post.

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Intentionally located in East Oakland -- to, on the one hand, overcome institutionalized violence and on the other hand, be showered by the multicultural love and wisdom from neighbors-- this small community strives for integral nonviolence and supports activities that foster fearlessness, courage, autonomy, unconditional love and compassion for all beings. Every Friday for the last 8 years, the anchors of Awakin Oakland -- whose main door is unlocked 24hrs, all days of the week -- host "Wednesdays on Fridays", an open-house meditation night that was inspired by a family in Santa Clara who has been doing this for close to 22 years [2019]. Also, for the last three years, these Awakin circles in Oakland have been hosted every other week in Spanish as a way to invite sharings closer to the heart from the large Spanish speaking migrant community in this neighborhood.
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